Äter efter min blodgrupp

3 månader har gått och jag mår bättre än någonsin

Att finjustera min kost efter min blodgrupp är absolut det bästa jag gjort genom min långa resa med kostomläggningen, sedan jag började för 2-3 år sedan med bla LCHF/LCHQ. Idag äter jag bara mindre kolhydrater, ingen mjöl (isf. dinkel eller durum), dricker ingen mjölk och äter heller inget socker (isf. hermesetas). Att göra ett val, ett livsval är inte lätt kan ja tala, då det handlar om att ställa om sitt liv helt och detta är bara kost vi talar om. Att mat kan vara en sådan stor del av ens liv är egentligen helt ofattbart, som Anna Skipper säger: ”Du blir vad du äter” Är så sanna ord!

Jag förespråkar ingen direkt diet nu för tiden, utan att äta rätt kost är det enda som är det viktigast för oss.

Vi känner väl till vår tids folksjukdomar: hjärt- och kärlsjukdomar, allergier, astma, diabetes, IBS (irriterad tarmsjukdom), ADHD, cancer, alzheimers m.fl. Dessa sjukdomar blir allt mer vanligare bland oss och bara på de senaste 20 åren har siffran ökat drastiskt, mest för de unga överviktiga, då siffran har fördubblats (1).

Denna bidragande orsak är framförallt den dåliga kost vi stoppar i oss, som inte är 100 % äkta som det var förr i tiden innan man bland annat kom på den briljanta idén att genmodifiera kost, vilket betyder att man ”förädlar” växter och djur för att få fram de egenskaper, gener man vill åt och för att sedan kunna föra över det i en annan växt eller art. Detta kallas för att genmodifiera, GMO. I USA är exempel 93 % av sojabönorna och 82 % av raspen genmanipulerad (2).

Det talas  mycket om de vita gifterna: mjöl (gluten), mjölk (laktos), salt och socker som är en stor hälsofara för oss. Idag överkonsumerar vi dessa ämnen då dessa ämnen finns väl bland våra mathyllor ex, halvfabrikat och farliga E-ämnen. Många väljer att spendera sina pengar på detta då oftast tid inte räcker till, men dessa personer gräver också omedveten sin egen grav, inte bara för sig själ utan även för sina arvingar. Dålig ekonomi  och trötthet är också en stor bidragande orsak till vår dåliga hälsa. Tiden, stressen, orken, ekonomin leder oftast till snabbmat och halvfabrikat, som i sin tur  leder till ohälsa. Ohälsan påverkar våra kroppar till det värre och detta i sin tur leder till sämre ekonomi då sjukskrivningar beviljas, minskad arbetskraft och plånboken krymper. En enda stor och mycket ond cirkel (onda systemet).

Men det går faktiskt att förändra den livsstilen till det bättre! (Lev här och nu!)

Stressa ner, andas, se över den mat du stoppar i dig och handla rätt. Rena fetter, exempel riktigt smör , olivolja, kokosfett m.m, mer frukt och grönt. Välj ut bra råvaror, variera kosten, laga maten själv, uteslut mjöl och socker, ersätt med annat. Minska på saltet. Använd grädde istället för mjölk i maten. Med renare produkter du får i dig, desto bättre är det för din hälsa. Mjölk, mejerier innehåller mycket socker (kolhydrater, laktos), vilket kan bidra till laktosintolerant. Svenskarna är en av de bästa i världen på att överkonsumera mejeriprodukter och vi är också en av de som mest plågas av laktosintolerans. Minska på sockret då socker är kolhydrater och kolhydrater omvandlas till fett, och detta fett blir överflödigt i våra kroppar och det blir mer än vad vi klarar av (3).

Många är idag medvetna med vad de stoppar i sig och resultaten har blivit faktiska: hälsan förbättras, sjukdomarna bromsas och kroppen/magen/tarmfloran börjar plötsligt fungera. Men det krävs stark vilja och det tar tid att bli bättre då kroppen behöver ställa om sig och rensa ut gifterna man har inom sig. Bara den processen kan leda till sjukdomar; trötthet, huvudvärk, magkramper m.m. Men efter några veckor avtar ”förvandlingen” och kroppen börjar sakta bygga upp sitt nya friska, pigga och starka Jag. Immunförsvaret förbättras, allergier försvinner, huvudvärken blir bättre, magen krånglar mindre och man sover bättre om kvällarna osv…

Jag säger bara! ”Ät rätt och må bra!” Läs mer Ät efter din blodgrupp

Källhänvisningar
1. http://www.xn--folkhlsa-4za.se/folksjukdomar
2. http://gluten-celiaki.blogspot.se/
3. http://www.netdoktor.se/overvikt/artiklar/fett-kontra-socker/
4. http://www.dadamo.com/dadamo.htm

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s